Projekty realizowane w szkole

Równać Szanse 2003

W roku szkolnym 2003/2004 przystąpiliśmy do realizacji projektu "Równać Szanse 2003 - Szkoły Partnerskie"

Na realizację projektu otrzymaliśmy dotację z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. program zakładał współpracę szkoły miejskiej ze szkołą taką jak nasze gimnazjum, czyli ze szkołą wiejską. Szkołą partnerską został Zespół Szkół nr 54 z Warszawy. Program miał na celu przede wszystkim:

  • stworzenie nowych pomysłów dotyczących prowadzenia zajęć (lekcyjnych, wyjazdów terenowych, kół zainteresowań, itp.)
  • integrację młodzieży obu szkół
  • aktywizację młodzieży w kierunku samorozwoju i poszukiwania atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu
  • zachęcania młodzieży do współtworzenia szkoły i aktywnego uczestniczenia w zajęciach

W ramach współpracy odbyły się 4 spotkania młodzieży i nauczycieli obu szkół: dwukrotnie odwiedzili nas goście z Warszawy (październik 2003 i kwiecień 2004) oraz my dwukrotnie byliśmy w Warszawie (styczeń 2004 i maj 2004).

Podczas swoich wizyt Warszawiacy mieli okazję poznać nasze zakątki - odbyła się wycieczka śladami kultur zamieszkujących tereny naszej gminy (Kruszyniany - islam, Krynki - katolicyzm i prawosławie oraz ślady kultury żydowskiej). Uczniowie obu szkół mieli okazję uczestniczyć też w międzynarodowej konferencji ekologicznej, na którą zostali zaproszeni goście z zaprzyjaźnionego Gimnazjum nr 1 w Grodnie na Białorusi.

Konferencja ekologicznaKonferencja ekologicznaSpotkanie na łonie przyrody

Gdy my wyjechaliśmy do Warszawy niezapomniane wrażenie zrobiła na nas wizyta w Teatrze Wielkim na balecie "Romeo i Julia". Mieliśmy też okazję uczestniczyć w lekcji historii na Zamku Królewski i podążać śladami "Kamieni na szaniec" podczas lekcji języka polskiego. Odwiedziliśmy też Sejm i Senat oraz Giełdę Papierów Wartościowych.

Warszawska Syrenka Na Zamku Królewskim
Sztuka współczesna Podsumowania działań Równać Szanse 2003


Podczas wszystkich spotkań uczniowie i nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w lekcjach prowadzonych przez gospodarzy danego spotkania oraz w różnorodnych warsztatach przygotowanych przez uczniów. Podczas warsztatów geograficzno - kulturowych w Krynkach powstały dwie bliźniacze mapy okolicy, z których każda szkoła zatrzymała sobie jedną. Nauczyciele wymieniali doświadczenia, porównywali sposoby prowadzenia lekcji, wyposażenie pracowni. Uczniowie obu szkół nawiązali nowe znajomości, wymienili się numerami telefonów, mailami.