Rewalidacja, logopedia

Utworzono: środa, 18 marzec 2020 21:23
Poprawiono: niedziela, 21 czerwiec 2020 17:07
Odsłony: 13634

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 22.06-26.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższe ćwiczenia:

1.      „Rymy w zagrodzie”

Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów (słów z nawiasów).

Raz na grzędzie bura kurka

nastroszyła swoje...( piórka).

Inna kurka głośno gdacze

żółta kaczka pięknie…(kwacze).

Baran po swojemu beczy,

koza w kozie z żalem…(meczy).

Gniady konik w stajni hula,

pszczółki lecą wprost do…(ula).

Traktor w polu głośno huczy,

a na łące krówka…( muczy).

Gdy wróbelki nam ćwierkają,

dzieci rymy…( dobierają).

2.      Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach, a dziecko naśladuje te ruchy.  

        Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę (otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki (liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać. Wiosłował prawym i lewym wiosłem (wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła (dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła (oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik (brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.

  Literatura:

  1. Skorek E. M: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.
  2. Tońska – Mrowiec A: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 22.06-26.06

W tym tygodniu proponuję zabawę z masą piaskową, instrukcja wykonania masy pod linkiem: https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/02/masa-piaskowa-do-dekoracji-przepis/

************************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 15.06-19.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższe ćwiczenia:

  1. 1.      „Skacząca piłka”

          Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ala Ani piłkę da,

piłka skoczy:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

- La. la, la.

- La, la, la*

Piłkę łapie mała Ala,

piłka skacze:

- La, la la.

- La, la la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

od tej piłki:

- La, la, la?

- La, la, la.*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając za prowadzącym; la, la, la.

  1. 2.      Zabawa fabularyzowana: „Król wiatrów”- podczas opowiadania przez rodzica/opiekuna dzieci chodzą z berłem po pomieszczeniu i naśladują szum wiatru, różnicując natężenie głosu.

         „ Za siedmioma lasami, na ogromnej górze mieszkał król wiatrów. Na wiosnę zlatywał z góry i szumiał łagodnie: szszsz…, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. W lesie najczęściej leżał na swym łóżku i obserwował bawiące się dzieci w pobliskim przedszkolu. Szumiał tylko wtedy, gdy chmury zbierały się nad placem zabaw, by je rozpędzić, lub wówczas, gdy słońce za mocno piekło i dzieciom było bardzo gorąco: wtedy też szumiał lekko: szszsz. Gdy nadchodziła jesień przeganiał czarne, kłębiące się listopadowe chmury, szumiąc groźnie: szszsz. Najwięcej jednak hulał o świcie podczas mroźnych, srogich zim i wołał: szszsz! Zaglądał przy tym do okien, by zobaczyć, jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stukał w okienka, jakby wywołując dzieci na dwór. Ale one wolały zostać w ciepłym pokoju i tylko przez szybę przyglądać się tańcom wiatru”.

Literatura:

  1. Skorek E. M: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.
  2. Tońska – Mrowiec A: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 15.06-19.06

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia koordynacji półkul mózgowych:

*************************************************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 08.06-12.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższą zabawę:

 Zabawa: ”ZOO”

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach, a dziecko naśladuje te ruchy. 

        Pewnego dnia języczek wybrał się do ZOO. Spacerował od klatki do klatki (mówimy; tup, tup).W pierwszej klatce zobaczył małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadały banany (poruszamy buzią jakbyśmy coś jedli), wydają małpie okrzyki  (wołamy; gu, gu). W drugiej klatce mieszkał wilk. Był bardzo zły - pokazywał zębiska (pokazujemy zęby  w szerokim uśmiechu i warczał (wrr). W trzeciej klatce osiołek wydawał „osiołkowe” odgłosy (i-u, i-u) i skakał, wymachując kopytkami (dotykamy językiem podniebienia). Następnie pan języczek spotkał węża. Wąż syczał (ssssss) i wił się (wolno wysuwamy język z buzi ruchem wahadłowym – od prawej do lewej). Pan języczek odwiedził słonia. Słoń chwalił się zwinną trąbą (robimy rurkę z języka). Potem poszedł obejrzeć krokodyla, który głośno kłapał paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Następnie powędrował do klatek hien. Cóż tam porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje (śmiejemy się hi, hi, ha, ha, he, he). Pan języczek był już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 08.06-12.06

W tym tygodniu proponuję zabawę plastyczną przy wykorzystaniu „rosnących farb” (masy plastycznej do malowania).

Uwaga! Praca musi być wykonana przy pomocy osób dorosłych, nie róbcie tego sami.

Do wykonania rosnących farb wystarczy po jednej równej porcji soli, mąki oraz wody. Te trzy składniki mieszamy razem i powstaje nam masa do tworzenie prac (do masy możemy dodać barwnik spożywczy, startą kredę lub trochę farby plakatowej).

Tak przygotowaną „farbę” nanosimy na kartkę papiery przy pomocy pędzla, szpatułki lub rąk. Następnie nasze dzieło wypiekamy w kuchence mikrofalowej (przez około 30 sekund) lub w piekarniku (trwa to dłużej i trzeba pilnować, żeby masa się nie spiekła).  Masa po wypieczeniu wysycha, twardnieje i unosi się tworząc piękny wielobarwny efekt spieczenia.

Jeśli ta praca wyda Ci się za trudna, to stwórz swoje dowolne dzieło przy pomocy zwykłych farb plakatowych.

***************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 01.06-05.06

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, ćwiczenia fonacyjne (te z poprzednich tygodni) oraz ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy (propozycje ćwiczeń w linkach poniżej):

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 01.06-05.06

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia z elementami integracji sensorycznej

ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE OBRAZ I SCHEMAT CIAŁA ORAZ ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ

ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE

ROZWIAJNIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ I SEKWENCYJNOŚCI

******************************************************

25.05.2020r. - 29.05.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, https://www.mimowa.pl/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie, zdolności matematyczne oraz spostrzegawczość:

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7f5afe96c6a984f44b4b9d65b68556cc

*****************************************************

18.05.2020 - 22.05.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia powtórzeniowe z zeszytów logopedycznych oraz z materiałów umieszczonych do tej pory na stronie internetowej szkoły.

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia dużej i małej motoryki:

Ćwiczenia dużej motoryki

Ćwiczenia motoryki małej

*******************************************************

11.05.2020 - 15.05.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne (z zeszytów logopedycznych), ćwiczenia słuchowe: https://domologo.pl/category/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/  oraz kontynuujemy pracę nad właściwą realizacją zaburzonych głosek:

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia koordynacji półkul mózgowych (stymulację widzenia obuocznego) oraz ćwiczenia układu dotykowego:

Usprawnianie koordynacji półkul mózgowych:

Usprawnianie układu dotykowego:

*************************************************************8

04.05.2020r. - 08.05.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, ćwiczenia fonacyjne (te z poprzednich tygodni) oraz ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy (propozycje nowych ćwiczeń, w zależności od wady wymowy, w linkach poniżej):

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia z elementami integracji sensorycznej (usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego):

**********************************************************

27.04.2020r. - 30.04.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne (te z poprzednich tygodni), ćwiczenia fonacyjne (podane poniżej) oraz właściwe ćwiczenia korekcji wad wymowy zawarte w zeszytach logopedycznych.

Wszystkie ćwiczenia warto wykonywać przed lustrem, co pozwoli na kontrolę prawidłowej postawy ciała. Każdego dnia wykonujemy wybrane przez siebie ćwiczenia oddechowe i fonacyjne i robimy je od trzech do pięciu minut.

Ćwiczenie pierwsze: stajemy w lekkim rozkroku, wykonujemy pełny wdech nosem, zatrzymujemy na chwilę powietrze, a następnie wykonujemy wolny wydech ustami, wymawiając jednocześnie głoskę aaa. Powtarzamy ćwiczenie, wymawiając inne samogłoski o, e, u, y. Wykonujemy ćwiczenie ponownie, tym razem wymawiając połączone samogłoski aaoouuaaoouu.

Ćwiczenie drugie: stojąc w lekkim rozkroku, wykonujemy pełny wdech nosem, a na wydechu „mruczymy” głoskę mmm... Staramy się, aby mruczenie było wykonane na tym samym poziomie głośności. Teraz powtarzamy ćwiczenie, na wydechu wymawiamy głoskę m z samogłoskami np. mmmaaammmaa. Modyfikujemy ćwiczenie, stojąc w rozkroku kładziemy dłoń na czubku głowy i wymawiamy głoskę mmm... tak, żeby czuć pod dłonią wibracje.

W kolejnym ćwiczeniu na jednym wydechu wymieniamy pory roku, dni tygodnia, liczby.

Następne ćwiczenie jest bardzo podobne, ale na jednym wydechu staramy się wypowiedzieć zdanie:

Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!

Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo...

Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…

Ważnym elementem ćwiczeń fonacyjnych jest uruchomienie i prawidłowe wykorzystanie rezonatorów, pod linkiem parę słów na ten temat: http://pogotowiewokalne.pl/ksztatowanie-wydobywajcego-si-gosu/

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodni proponuję zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową, które są również ćwiczeniami logopedycznymi:

W linku poniżej jeszcze więcej inspiracji do wspólnej zabawy: http://powiatowapppleszno.pl/pliki/pliki_propozycje/rozwijanie_percepcji_sluchowej.pdf

**************************************************************

21.04.2020-24.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchów, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, https://www.mimowa.pl/

Zachęcam również do odwiedzenia strony z ćwiczeniami logopedycznymi https://wordwall.net/pl/community/logopedia

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia percepcji wzrokowej. Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami, rodzeństwem. Do ćwiczeń wykorzystajmy to co mamy w domu, oto kilka propozycji:

  1. 1. Układanie figur, kształtów, szeregów
  1. 2. Składanie pociętych obrazków
  1. 3. Uzupełnianie braków na obrazkach
    można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, lub wykorzystać stare gazety, na których brakuje pewnych części – zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części (np. brak nosa w rysunku twarzy, brak łapy u psa itp.)
  2. 4. Wskazywanie różnic miedzy obrazkami
    można wykorzystać obrazki dostępne w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic)
  3. 5. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni co jest blisko a co daleko?
  4. 6. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
    wcześniej warto narysować lub wydrukować na kartce kilkanaście strzałek w różnych kierunkach w górę, w dół, w prawo, w lewo. Następnie kierujemy polecenia do dziecka np. pokaż mi te strzałki, które są skierowane w prawą stronę itp.
  5. 7. Układanie przedmiotów po lewej i po prawej stronie stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku stołu i poprosić dziecko, aby po lewej stronie ułożyło, np. same misie/samochody/klocki zielone, a po prawej lalki, żołnierzyki/klocki czerwone itp.)
  6. 8. Dobieranie wyrazów do obrazków, to ćwiczenie wymaga przygotowania kilku obrazków ilustrujących, np. sprzęty domowe, zwierzęta, zawody (ważne, aby na obrazku był tylko jeden element), a następnie podpisów (nazw przedmiotów na ilustracjach). Zadaniem dziecka jest właściwe przyporządkowanie nazwy do obrazka.
  7. 9. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
    najpierw w oparciu o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci
  8. 10. Opisywanie obrazków
    tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku, wykorzystujemy do zabawy książki, gazety, ilustracje, zdjęcia.
  9. 11. Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu według nazwy („Pokaż gdzie jest człowiek/ drzewo/ motyl itp.)
  10. 12. Gry: domino, memory, puzzle

13. Zabawa w teatr cieni https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/teatr-cieni-i-wyobraznia-przestrzenna

************************************************************************

15.04.2020-17.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchów, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.

Zachęcam również do odwiedzenia strony z ćwiczeniami logopedycznymi https://www.mimowa.pl/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję zajęcia z kartami pracy „Pewny start” z wydawnictwa PWN:  http://files.wszpwn.com.pl/www/eBooks/Pewny-start_Zaj%C4%99cia-rewalidacyjne.pdf

****************************************************************************

06.04.2020 - 10.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek.

Dodatkowo proponuję następujące ćwiczenia artykulacyjne:

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia żuchwy

Ćwiczenia języka

W razie trudności przy wykonywaniu ćwiczeń należy posmarować wargi bądź podniebienie czekoladą, dżemem, miodem itp.). W ten prosty sposób uczulimy miejsca artykulacji i ułatwimy oraz uatrakcyjnimy wykonywane ćwiczenia.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

Ćwiczenia policzków

Ćwiczenia warg

Ćwiczenia języka z użyciem głosu

Ćwiczenia podniebienia miękkiego z użyciem głosu

Ćwiczenia warg z użyciem głosu

Zajęcia rewalidacyjne

Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, na miarę jego możliwości tak, aby stało się jak najbardziej samodzielne, np. samodzielnego przygotowania kanapek dla całej rodziny, sortowania prania, uporządkowania szuflady/półki z ubraniami lub zabawkami.

Dodatkowo zachęcam do wspólnej zabawy, propozycje zabaw znajdziecie Państwo tutaj:

https://www.facebook.com/Rodzicielstwo-subiektywnie-258988161696477/?modal=admin_todo_tour

https://www.superdzieciaczki.pl/2018/03/ozdoby-wielkanocne-jajeczka-wielkanocne.html?fbclid=IwAR2ztNBy_sci8shygDE4wNZocx0N9aAFX45YTzQmg6eaUhEu0fC3-yRvL0Q

************************************************************************************************************************************************

30.03.2020 - 03.04.2020

Zajecia logopedyczne

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 30.03.-03.04

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek.

Dodatkowo proponuję następujące ćwiczenia:

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy stopniowo, bez najmniejszego wysiłku. Powtarzamy je kilkakrotnie, w pewnych odstępach czasu. Nie należy ćwiczyć za długo, by nie dopuścić do zmęczenia i hiperwentylacji.

Rozpoczynamy ćwiczenia w pozycji leżącej

Postawa stojąca

nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie cztery wyrazy - raz, dwa, trzy, cztery, itd.

Zajęcia rewalidacyjne

Kontynuujemy realizację zadań z poprzedniego tygodnia, niech dziecko:

  1. pościele samodzielnie łóżko,
  2. przygotuje stół do posiłku,
  3. posprząta stół po obiedzie, starsze dzieci można zachęcić do pozmywania naczyń,
  4. poogląda lub podejmie próbę czytania książki z domowej biblioteczki.

Dziecko samodzielnie wykonuje wszystkie zaproponowane czynności?  Świetnie, to może wtajemniczymy je w sztukę gotowania. Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, aby stało się jak najbardziej samodzielne. 



Zajęcia rewalidacyjne

Zachęcamy Państwa do pracy w domu z dzieckiem, oto kilka propozycji na naukę przez zabawę:

https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-niepelnosprawnych-dostosowane-do-nowej-podstawy-programowej-ksztalcenia-ogolnego?fbclid=IwAR2KvtsiGWD5vHmMPFcEODeGKt2_6I1XONgo5YIjH7t6beJNoEZ_740FvZk

https://drive.google.com/file/d/15_HRFtY2DSPUmJnKSBn_64vlwbL8wqmi/view?fbclid=IwAR2UfPsMgD4FBt2p7KbkgCmKBibq-Qu9WHqA6vsiQuwmH1dpdrkP-wrkWYE

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html?fbclid=IwAR3vIpK1BJamIY7vNUB4tXZuo4GmYVN_COUKJ5eg-1EIeEQ5cRNxQ3F8_ps

https://www.facebook.com/nauczyciel.w.szkole/photos/a.250854078979203/603978687000072/?type=3&theater

23.03.2020 - 27.03.2020

Zadania rewalidacyjne na ten tydzień, niech dziecko:

  1. pościele samodzielnie łóżko,
  2. przygotuje stół do posiłku,
  3. posprząta stół po obiedzie, starsze dzieci można zachęcić do pozmywania naczyń,
  4. poogląda lub podejmie próbę czytania książki z domowej biblioteczki.

Dziecko samodzielnie wykonuje wszystkie zaproponowane czynności?  Świetnie, to może wtajemniczymy je w sztukę gotowania. Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, aby stało się jak najbardziej samodzielne. 


Zajęcia logopedyczne

Szanowni Rodzice!  

Z uwagi na obecną sytuację panującą w naszym kraju zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności poprawnej wymowy Państwa dzieci. W terapii logopedycznej ważne jest, aby zadawane przez logopedę ćwiczenia były wykonywane codziennie przez 10-15 minut, zawsze w obecności rodzica, który wskaże ewentualne błędy. Do tej pory ćwiczenia logopedyczne były wklejane do zeszytu logopedycznego Państwa dzieci. Proszę codziennie przećwiczyć z dzieckiem ćwiczenia wklejone do zeszytu, zaczynając od ćwiczeń oddechowych  i ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy, następnie proszę przejść do ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy, proszę przećwiczyć daną głoskę w izolacji, sylabach, wyrazach, wyrażeniach i zdaniach. Zachęcam do odwiedzania stron internetowych o tematyce logopedycznej, z których można czerpać inspirację do pracy z dzieckiem w domu, oto kilka z nich:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

https://www.logopasja.pl/cwiczenia-logopedyczne-profilaktyka/

http://www.oswdamnica.edu.pl/publikacje_dok/PROPOZYCJE_CW.pdf

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html?fbclid=IwAR3Fs_Dt42Yej4oOLfl_FanB3WdduE1iBpB_IDtyObG0zmYRa0Ixtu-wNF8

https://www.facebook.com/Rodzicielstwo-subiektywnie-258988161696477/?modal=admin_todo_tour

Z wyrazami szacunku

 Anna Gałka

23.03.2020 - 27.03.2020

Zabawy i ćwiczenia rozwijające uwagę słuchową dziecka.
Propozycje zabaw:

  1. Co słyszą moje uszy: zasłaniamy dziecku oczy, następnie prosimy, żeby opisało co słyszy wokół siebie.
  2. Rozpoznaj dźwięki: kładziemy przed dzieckiem od 3 do 5 przedmiotów (w zależności od jego wieku i umiejętności) mogą to być np. klucze, garnek z łyżką, monety, foliowa torebka, instrumenty, to co mamy pod ręką i wydaje dźwięk. Następnie dziecko po kolei sprawdza każdą rzecz i próbuje zapamiętać jaki dźwięk dany przedmiot wydaje. Kolejnym elementem zabawy jest rozpoznawanie przedmiotów  tylko za pomocą słuchu, dziecko zamyka lub zasłania oczy.
  3. Gdzie się schował budzik: dziecko wychodzi z pokoju, my w tym czasie chowamy budzik (ustawiamy go w ten sposób, aby zadzwonił np. po 10-15 sekundach od wejścia dziecka z powrotem do pokoju), zadaniem dziecka jest odnaleźć budzik po jego dźwięku.
  4. Skąd dochodzi dźwięk: zadaniem dziecka jest podążanie z zamkniętymi oczami za dźwiękiem np. dzwoneczka, gwizdka, grzechotki. Uwaga, przed przystąpieniem do zabawy sprawdźmy czy przestrzeń, w której odbywać się będą ćwiczenia jest bezpieczna, pozbawiona kantów i przeszkód o które dziecko może się zaczepić.
  5. Kto mnie woła: dziecko nie widzi osób, które je wołają, można zmieniać barwę i natężenie głosu np. mama może mówić bardzo grubym głosem, a tata cieniutkim.
  6. Ile dźwięków słyszysz? Odgadywanie ilości wystukanych, wyklaskanych dźwięków.
  7. Co możemy zrobić jeszcze, np. pobawić się w głuchy telefon, pograć na instrumentach lub pokrywkach i garnkach, zmieniać natężenie głosu, mówić szeptem, normalnie lub głośno, pośpiewać, recytować wiersze np. jak roboty, jak staruszkowie, jak małe dzieci, jak ktoś smutny lub wesoły.
    Zachęcam do wspólnej zabawy.