Klasa VII

15.06.2020r. - 19.06.2020r. oraz 22.06.2020r. - 25.06.2020r.

16, 17 i 18 czerwca 2020r. - dni wolne od nauki zdalnej - egzamin ósmoklasisty.

Język rosyjski

Uporządkowanie wiadomości z języka rosyjskiego, zdobytych w klasie VII.

Godzina wychowawcza

Bezpieczne wakacje.

Matematyka

1. Omówienie i analiza zadań z egzaminu ósmoklasisty z zakresu matematyki.

2. Podsumowanie pracy na lekcjach matematyki w klasie VII.

Fizyka

Podsumowanie pracy na lekcjach fizyki w klasie VII.

Informatyka

Podsumowanie osiągnieć z informatyki podczas zdalnej edukacji.

Język polski

I. Temat: Sprawdź, czy pamiętasz.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1,2 i 3 na stronie 261-263.

Prześlij do sprawdzenia do 19.06.2020r.

II i III. Temat: Sprawdź, czy pamiętasz.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1,2,3,4,5,6 i 7 na stronie 268-271.

Prześlij do sprawdzenia do 22.06.2020r.

IV. Temat: Formy wypowiedzi – powtórzenie.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 8,9,10 i 11 na stronie 229-234.

Historia

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Polska w 20-leciu międzywojennym”.

Język angielski

Wypowiedzi na temat przyszłości- will/ be going to /present continuous.

Zadania w podręczniku:

str. 84 – zapoznać się  z informacją na temat tego, kiedy stosujemy czas present continuous  w odniesieniu do przyszłości ( informacja pod nagłówkiem Future forms :present continuous)

str. 79  zad. 8 –uzupełnić zdania korzystając z podanych czasowników, stosując czas present continuous

Zadania w ćwiczeniach:

str. 47 zad. 7 – na podstawie informacji podanych w ramce zbudować pytania i odpowiedzi stosując czas present continuous

str. 116 zad. 4 - z podanych elementów zbudować zdania stosując czas present continuous

str. 116  zad. 5 – uzupełnić tekst stosując czas present continuous na podstawie informacji podanych wyżej      

Biologia 

Temat: Higiena i choroby układu rozrodczego.

Przeczytać temat z podręcznika str. 235

Chemia  

Temat:   Powtórzenie wiadomości z działu: „ Woda i roztwry wodne“.

 Wykonujemy zadania z podręcznika 1-11/199

Geografia 

Temat: Wpływ transportu na rozwój przemysłu i usług.

Po przeczytaniu tematu z podręcznika wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/115

Język rosyjski

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

Matematyka

Twierdzenie Pitagorasa.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 250 - 270.

Fizyka

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

Informatyka

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

Religia prawosławna:

Polecam lekturę wywiadu przeprowadzonego przez redaktor naczelną Przeglądu Prawosławnego, Panią Annę Radziukiewicz z Jego Ekscelencją Biskupem supraskim Andrzejem (Borkowskim). Rozmowa dotyczy cudu wydzielania wonnego olejku – mirra z ikony „Życiodajne źródło” w monasterze Zwiastowania Najświętszej w Supraślu.

https://przegladprawoslawny.pl/2020/06/05/cud-w-supraslu/?fbclid=IwAR3akxR-abQoEO8mOouR0nfDsMTkxAqy1r8Zsr6HmgZH9pFFEI1wiJw7ic8

Na ostatnich w tym roku zajęciach wrócimy do tematyki prześladowań chrześcijan we współczesnych czasach. Poniżej zamieszczam link do artykułu opowiadającym o burzeniu budynków cerkiewnych w Czarnogórze:

https://przegladprawoslawny.pl/2020/06/12/burzenie-cerkiewnych-obiektow-w-czarnogorze

Wszystkim klasom życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji. Pamiętajcie, że od modlitwy, Boga oraz Cerkwi NIE MA WAKACJI.

Do zobaczenia we wrześniu!

***********************************************************************************

08.06.2020r. - 12.06.2020r.

Biologia 

Temat: Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.

Notatka w zeszycie: wypisać fazy cyklu miesiączkowego.

Chemia  

Temat: Zanieczyszczenia wody i ich ochrona.

Notatka w zeszycie: wypisać źródła i skutki zanieczyszczeń wód.

Geografia 

Temat: Zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego.

Notatka w zeszycie: wypisać  przyczyny i skutki kwaśnych opadów.

Język rosyjski

Temat: Kto jest kim z zawodu? – tekst - utrwalenie wiadomości.

Nauczyć się czytać tekst z ćw. 4/90

Matematyka

1. Przekształcanie wzorów.

2. Twierdzenie Pitagorasa.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 250 - 270.

Fizyka

Ruch jednostajny prostoliniowy. Ruch jednostajnie zmienny prostoliniowy.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Informatyka

Podsumowanie pracy na lekcjach informatyki w klasie VII.

Muzyka

Obejrzyj film pt. „Historia muzyki cz. 1. prehistoria – średniowiecze”

https://www.youtube.com/watch?v=8pZWJkfZkAw

plastyka

Obejrzyj film o prostych technikach plastycznych https://www.youtube.com/watch?v=1Is7L_QXQ9M

Język polski

I Temat: Znaczenia zamknięte w kamieniu.

1.Obejrzyj rzeźbę Rodina-podręcznik str.245

2.Zapoznaj się z informacją z ramki  „Odkrywam sztukę”-podr.str.246.

3.Wykonaj w zeszycie polecenie 2 i  4 str.246.

4. „Co myśli człowiek przedstawiony w dziele Rodina o człowieku i ludzkości?”

Potraktuj bohatera jako optymistę lub pesymistę.(wypowiedź kilkuzdaniowa).

II i III Temat: Osobowe i nieosobowe formy czasownika-ćwiczenia utrwalające.

1.Przypomnij wiadomości-podr.str.248-250.

2.Ortografia i interpunkcja-podr. str.250.

3.Wykonaj w zeszycie zadanie 6 i 9-podr. str.252

4.Przypomnij wiadomości-podr. str.253-254.

5. Ortografia i interpunkcja-podr. str.254.

6.Wykonaj w zeszycie zadanie 11 i 12 str.257.

Język angielski

Przewidywanie- posługiwanie się zwrotem be going to.

Zwrot be going to oznacza mieć zamiar, coś zamierzać. Oczywiście    w konkretnych zdaniach w miejscu be używamy osobowej formy tego czasownika  ( czyli is, am,are),np.

Jack is going to spend July in London.

Jack zamierza spędzić lipiec w Londynie.

Tego zwrotu używamy również wtedy, kiedy możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że coś się wydarzy lub nie na podstawie okoliczności, np. widzimy ciemne nadciągające chmury, więc możemy stwierdzić: It is going to rain. ( Będzie padać)

Szczegółowe wyjaśnienia znajdują się w podręczniku na str. 84 pod nagłówkiem :Future forms : be going to .Analizując przykłady zwróćcie uwagę na miejsce czasownika to be w pytaniu i na formę czasownika nazywającego zamierzaną czynność ( bezokolicznik, żadnych końcówek ).

Zadania w podręczniku:

str.78 zad. 6-zbudować zdania na temat zamiarów wykorzystując czasownik podany w nawiasie

str.78 zad. 7- na podstawie podanych okoliczności przewidzieć co się może wydarzyć i zbudować zdania ze zwrotem be going to wykorzystując czasowniki podane w ramce

str.116 zad. 3 –zbudować zdania ze zwrotem be goig to  wykorzystując czasowniki podane w nawiasie

Zadania w ćwiczeniach:

str.46  zad.6  Zbudować zdania ze zwrotem be going to wykorzystując czasowniki podane w nawiasie  (zwracać uwagę  na to, w której osobie jest podmiot i jaki to rodzaj zdania, aby użyć odpowiedniej formy czasownika to be i w odpowiednim miejscu).

Religia prawosławna

Temat: Zesłanie Ducha Świętego na apostołów.

Notatka do zeszytu:

W dniu dzisiejszym obchodzimy drugi z trzech  dni święta Zesłania Ducha Świętego na apostołów, który nazywany jest Pięćdziesiątnicą (świętowany jest zawsze 50 dni po Wielkanocy). Jet to dzień, od którego datujemy początek Kościoła chrześcijańskiego na świecie. 10 dni temu świętowaliśmy Wniebowstąpienie Pańskie gdzie Pan nasz Jezus Chrystus występując do nieba obiecał swym uczniom, iż ześle im Pocieszyciela w postaci Ducha Świętego, Który będzie zawsze z nimi i będzie pomagał w głoszeniu Ewangelii i szerzeniu chrześcijaństwa po świecie. Stąd też apostołowie otrzymali dar mówienia różnymi językami aby głosić Dobrą Nowinę. Oprócz tej umiejętności otrzymali także możliwość wypędzania demonów, uzdrawiania, a nawet wskrzeszenia ludzi, czyli czynienia cudów, które sprawiały, iż w Chrystusa wierzyło co raz więcej ludzi różnych narodowości.

W dniu wczorajszym nasi kapłani po świątecznej liturgii sprawowali nabożeństwo wieczorne, na którym odczytane zostały modlitwy podczas których wierni stają na kolana. Również od wczoraj na nabożeństwach można usłyszeć w naszych cerkwiach modlitwę „Cariu Niebiesnyj" – Królu Niebios oraz modlitwę do św. Trójcy – „Prieswiataja Trojce”. Modlitwy te nie były odczytywane od święta Paschy.

Praca domowa:

W związku z obchodzonym świętem, klasy 6-8 powtórzą sobie znane już modlitwy: „Cariu Niebiesnyj, do św. Trójcy: „Prieswiataja Trojce" oraz „Spasi Hospodi ludi Twoja" z Waszych modlitewników.

**************************************************

01.06.2020r. - 05.06.2020r.

Język rosyjski

Temat: Kto jest kim z zawodu? – tekst

Nauczyć się czytać tekst z ćw. 4/90

Matematyka

1.  Zadania tekstowe z wykorzystaniem równań. (zadania z treścią geometryczną, zadania z procentami i in.)

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 229 - 242.

Fizyka

1. Wielkości opisujące ruch - kontynuacja.

2. Prędkośc jako wielkość wektorowa. Zamiana jesdostek prędkości.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 121 - 156 (nowy dział)

Informatyka

Kontynuacja i ocena prac: Wykonujemy zaproszenie na uroczystość zakończenia roku szkolnego - wykorzystujemy edytor tekstu i grafiki.

Historia

Temat: II Rzeczpospolita na arenie międzynarodowej i w przededniu wojny.

1. Sąsiedzi II Rzeczypospolitej/analiza mapy/

Polecenie –na podstawie mapy wypisz sąsiadów II Rzeczypospolitej.

2.Układy o przyjaźni zawierane z sąsiadami Polski.

3. Niemieckie żądania wobec Polski.

4. Traktat Ribbentrop- Mołotow.

Praca domowa

1.Na podstawie tekstu źródłowego/s262/ wypisz cele polskiej polityki zagranicznej w okresie międzywojennym.

Biologia 

Temat: Żeński układ rozrodczy.

Notatka w zeszycie: wypisać narządy żeńskiego ukadu rozrodczego i podać ich funkcje.

Chemia  

Temat: Stężenie procentowe roztworu – zadania.

Proszę o  rozwiązanie  zadania 2/187 z podręcznika.

Geografia 

Temat: Powtórzenie wiadomosci z działu: „ Usługi w Polsce“.

Wykonujemy w zeszycie zadania 1-6/ 162 z podręcznika.

Jezyk angielski

W świecie filmu-praca ze słownictwem. Przypuszczenia dotyczące przyszłości- will/won’t.

Zadania w podręczniku:

str. 76 zad.1 –dopasować wyrazy i wyrażenia do zdjęć

str.76 zad. 2 –wpisać do odpowiedniej grupy  wyrazy i zwroty z zadania 1

str.76 zad. 3 –uzupełnić zdania wyrazami/zwrotami z zadania 1

str.76 zad. 4- do podanych definicji dopasować pojęcia z zad. !

str. 84-zapoznać  się  z informacją zawartą pod nagłówkiem :future forms –will i przeanalizować budowę zdań, zwracając uwagę na to gdzie umieszczamy operator  will/won’t w zdaniu oznajmującym i przeczącym, a gdzie w pytaniu. Zwrócić też uwagę na to, jak udzielamy krótkich odpowiedzi.

Zadania w ćwiczeniach:

str. 46 zad. 2- uporządkować wyrazy w obrębie zdań

str. 46 zad. 3-uzupełnić zdania  elementami podanymi w nawiasach,

i wykorzystując odpowiednio do sytuacji will lub won’t

str.46 zad. 4 – z podanych elementów zbudować pytania  dotyczące przyszłości i udzielić odpowiedzi (krótkie)

str. 44 zad. 1  -uzupełnić brakujące samogłoski w wyrazach

str. 44 zad.2 –znaleźć w wężu literowym wyrazy związane z filmem

str. 44 zad. 5 – wybrać element pasujący do  opisane sytuacji

Słowniczek na str.125 w podręczniku !!!

Język polski

I. Temat: Opis przeżyć wewnętrznych.

1. Wpisz do zeszytu.

PRZYPOMNIENIE!

Opis przeżyć wewnętrznych to wypowiedź przedstawiająca stan psychiczny człowieka, jego emocje i ewentualne zachowanie wywołane określoną sytuacją. W opisie przeżyć wewnętrznych należy:

  • uwzględnić okoliczności i przyczyny tych przeżyć,
  • nazwać i opisać uczucia towarzyszące przeżyciom,
  • opisać zewnętrzne przejawy emocji (zmiany w wyglądzie i zachowaniu).

Należy zadbać o zastosowanie bogatego słownictwa.

- używać odpowiednich synonimów np. obawa, lęk, strach, trwoga;

- plastycznych określeń np. szalona miłość, wierna miłość;

- związków frazeologicznych np. szaleć z miłości.

2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 1, 2, 3 i 4 strona 264-267.

II i III. Temat: Co ludzkość zawdzięcza rozumowi? Czesław Miłosz ,,Zaklęcie.”

1. Wpisz do zeszytu ,,Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony” (pierwszy wers utworu – metafora) strona 243.

Metafora opiera się na ucieleśnieniu ludzkiego rozumu. Jest on piękny, ponieważ dzięki niemu człowiek poznaje i kreuje świat, co pozwala mu dotrzeć do piękna i żyć w moralny i godny sposób. Przedstawienie rozumu jako niezwyciężonego pokazuje, że nie można go wziąć w niewolę, pozbawić wolności, a więc – zniszczyć. Dzięki rozumowi człowiek może odróżnić dobro od zła.

2. Wyjaśnij w zeszycie związki frazeologiczne:

a) zjeść wszystkie rozumy,

b) trafić komuś do rozumu,

c) ogarnąć coś rozumem,

d) postradać rozum,

e) pójść po rozum do głowy,

f) nauczyć kogoś rozumu.

3. Wykonaj w zeszycie polecenie 5, 8, 12 i 13 strona 244 (do polecenia 8 skorzystaj z ramki MAM POJĘCIE).

IV i V. Temat: Jestem świadomym uczestnikiem komunikacji językowej – powtórzenie wiadomości.

Samodzielnie powtarzam i utrwalam materiał. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń od strony 179 do 186 (16 zadań).

Jeśli zrobiłaś/zrobiłeś dobrze około 80% ćwiczeń utrwalających, możesz uznać, że nieźle znasz elementy komunikacji językowej.

Na lekcji w czwartek (04.06.2020r.) sprawdzam wiadomości z tego materiału. Przeczytamy i omówimy wykonane wszystkie polecenia w zeszycie.

muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Balet i taniec klasyczny”, podręcznik str. 123

plastyka

Utrwalenie wiadomości, zapoznaj się z tematem pt. „Pejzaż”, podręcznik str. 72

W-f

https://ewf.h1.pl/student/?token=UrtbsUIWLFBJnGxWyHvV3LZD1EqjVcVtxhDsW7PHyiJGarNJ1d
https://ewf.h1.pl/student/?token=C66Gu7Ulaw9NgnXirbw9EjKkbygzZ3B2t2YKtxNTi58bAOSDTy

************************************************

25.05.2020r. - 29.05.2020r.

Biologia 

Temat: Męski układ rozrodczy.

Notatka w zeszycie: wypisać narządy męskiego ukadu rozrodczego i podać ich funkcje.

Chemia  

Temat: Stężenie procentowe roztworu – zadania.

Proszę o  rozwiązanie  zadania 1/187 z podręcznika.

Geografia 

Temat: Handel w Polsce.

Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie: wyjaśnienie pojęć saldo bilansu handlu przyrodniczego, wymienić partnerów handlowych Polski ( państwa)  Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/98.

Religia prawosławna

Niedziela o ślepcu – VI niedziela po Passze.

Poniżej przesyłam link do krótkiego filmu „Jezus z Nazaretu” odnoszącego się do fragmentu Ewangelii św. Apostoła i Ewangelisty Jana (frag: 9, 1-38) czytanej wczoraj na liturgii i opowiadającej o uzdrowieniu ślepego od urodzenia człowieka. VI niedziela po Wielkanocy jest zarazem ostatnią niedzielą okresu paschalnego.

Po obejrzeniu filmu odnajdźcie wskazany fragment w Biblii, przeczytajcie go, a następnie porównajcie z filmem.

https://youtu.be/TgjWnCGXkso

Kto nie posiada Biblii, w linku poniżej znajduje się Ewangelia św. Jana:

https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=340

Wniebowstąpienie Pańskie:

W najbliższy czwartek obchodzimy jedno z 12 najważniejszych świąt jakim jest Wniebowstąpienie Pańskie. Kończy ono 40 dniowy okres paschalny, w którym znajdowaliśmy się do tej pory i zarazem jest zapowiedzią święta Zesłania św. Ducha na Apostołów – czyli pięćdziesiątnicy. Z tej okazji przeczytajcie fragment Ewangelii ap. Łukasza(24, 36-53) przypisany temu świętu.

Poniżej link do Ewangelii św. Łukasza:

https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=316

Proszę przepisać do zeszytu pod tematem treść hymnu święta Wniebowstąpienie Pańskiego:

„Wozniesłsia jesi wo sławie Chrystie Boże nasz, radost' sotworywyj uczennikom, obietowanijem Swiataho Ducha, izwieszczennym im bywszym błahosłowienijem, jako Ty jesi Syn Bożyj Izbawitiel mira".

„Wzniosłeś się w chwale, Chryste Boże nasz, radość uczyniwszy uczniom obietnicą Świętego Ducha, ogłoszonym im błogosławieństwem, albowiem Ty jesteś Synem Bożym, Zbawicielem świata.”

Chrystos Woskresie!

Język polski 

Temat I: Jaki jest świat Krystyny? Omawiamy obraz Andrew Wyetha.

  1. Zapisz w zeszycie:

Całość obrazu wypełnia rozległa przestrzeń pola porośniętego trawą. Kompozycja jest otwarta i symetryczna, ograniczona na dole sylwetkę leżącej kobiety, a u góry bryłami budynków. Postać kobiety wyznacza centrum obrazu.

  1. Przeczytaj z ramki „O autorze” s. 225 na temat bohaterki obrazu. Opisz w zeszycie tę postać. Co może świadczyć o jej chorobie? O czym, według Ciebie, myśli bohaterka? Za czym tęskni? Nie widzimy twarzy bohaterki – jak sądzisz, dlaczego? Jakie znaczenie można temu przypisać?
  2. Wykonaj polecenie 7 -podręcznik s. 225.

Temat II i III: Potęga rozumu – A. Christie „Dwanaście prac Herkulesa”.

  1. Przeczytaj jeszcze raz fragment lektury „Dwanaście prac Herkulesa” – podręcznik s. 228- 242.
  2. Wykonaj w zeszycie poleceni 1-5 s. 242.

IV Temat: Przestępcy i ofiary – A. Christie „ Dwanaście prac Herkulesa”.

  1. Wykonaj w zeszycie polecenie 7 i 8 s. 243.
  2. Zapoznaj się z ramką na s. 243 (ZAPAMIĘTAJ!).

V Temat: Brzmią tak samo, znacząc co innego – o homonimach.

  1. Wpisz do zeszytu:
  2. Języki ognia lizały drewniany dach budynku.
  3. Rozwścieczony chłopiec pokazał wszystkim język.
  4. Cudzoziemcy twierdzą, że polski to bardzo trudny język.
  5. Język trzewika zwinął mi się pod sznurówką.

We wszystkich zdaniach występuje rzeczownik „język”.

  1. płomienie ognia,
  2. część ciała,
  3. system znaków służący porozumiewaniu się,
  4. część buta.

Wniosek: jeden wyraz może mieć różne znaczenia, w zależności od kontekstu, w jakim się znajduje.

HOMONIMY – to takie wyrazy, które mają identyczne brzmienie i pisownię, ale inne znaczenie np. para wodna – para butów, porwać kogoś – porwać coś na strzępy.

  1. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1-3 s. 177-178.

Wykonane prace domowe omówimy na lekcji w czwartek ( 28.05.2020).

Muzyka 

Zapoznaj się z tematem pt. „Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej”, podręcznik str. 114

Plastyka

VII Zapoznaj się z tematem pt. „Tworzenie z natury”, podręcznik str. 66

Wychowanie fizyczne 

https://ewf.h1.pl/student/?token=qP5UaFxsl6m0vwg8MKmXzKR5AP008A3cpf89KzhUE5Xps84GxX
https://ewf.h1.pl/student/?token=4L3OQTE6b0JcVbGgZLmrJikY8YUxvgFuzZ3PPRn01VLWf0FEK5

Fakultet tenis stołowy, piłka siatkowa
Ćwiczenia gimnastyczne zostały umieszczone na platformie classroom, proszę do dołączenie do lekcji.

Język angielski

Powtórzenie i utrwalenie – rozdział 6.

Zadania w podręczniku:

str.71 zad. 1 ( uzupełnić zdania podanymi wyrazami)

str.71 zad.2 ( utworzyć pary przymiotników o podobnym znaczeniu)

str.71 zad. 3 ( wybrać element poprawnie uzupełniający zdanie)

str.71 zad. 4 ( uzupełnić zdania podanymi czasownikami w odpowiedniej formie  czasu past simple lub present perfect)

str.71 zad.5 ( wybrać element poprawnie uzupełniający zdanie)

str.71 zad. 6 ( wybrać element poprawnie uzupełniający zdanie)

str. 73 zad. 2 ( użyć czasownika z nawiasu w odpowiedniej formie czasu present perfect)

str.73 zad. 3 ( uzupełnić zdania elementami since lub for)

str. 73 zad. 4 i 5 ( wybrać element poprawnie uzupełniający zdanie)   

Historia

Temat: Osiągnięcia II Rzeczypospolitej i pozycja Polski na arenie międzynarodowej.

W okresie międzywojennym rozwinęła się polska nauka. Światową sławę zyskała lwowska szkoła matematyczna, a w dziedzinie chemii wyróżnił się Ignacy Mościcki, który organizował polski przemysł chemiczny i stworzył metodę otrzymywania kwasu azotowego z powietrza. W okresie międzywojennym do sławnych pisarzy należeli : Stefan Żeromski, Władysław Reymont, Witold Gombrowicz, Bruno Jasieński, Stanisław Ignacy Witkiewicz. Wśród poetów  dużą popularnością cieszyli się: Julian Tuwim,  Antoni Słonimski oraz Jan Lechoń. W malarstwie dominowały dwa kierunki impresjonizm i formizm.

Cele polskiej polityki zagranicznej:/wypisać na pdst. Tekstu źródłowego str. 262/

Język rosyjski

Temat: Poznajemy zawody.

Ćw. 1a/88 – przetłumaczyć słówka z ramki i przepisać do zeszytu.

Matematyka

1. Rozwiązywanie równań (przenoszenie na drugą stronę równania, zastosowanie redukcji wyrazów podobnych, równania z nawiasami).

2. Zadania tekstowe z wykorzystaniem równań.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 229 - 242.

Fizyka

Kinematyka. Ruch jako zajwisko powszechne. Wielkości opisujące ruch.

Szczegóły omówione zostaną podczas lekcji online.

Materiał w podręczniku str. 121 - 156 (nowy dział)

Informatyka

Wykonujemy zaproszenie na uroczystość zakończenia roku szkolnego - wykorzystujemy edytor tekstu i grafiki.

Szczegóły pracy zostaną ustalne w czasie lekcji online.

***************************************************************************

18.05.2020r. - 22.05.2020r.

Matematyka

1. Co to jest równanie - wprowadzenie do zagadnienia.

2. Rozwiązywanie równań.

3. Zadania tekstowe z wykorzystaniem równań.

Szczegółowe zadania podane zostaną podczas lekcji online.

Fizyka

Prawo Archimedesa - sprawdzian wiadomości. (Szczegóły omawiane były podczas lekcji online).

Informatyka

Kontynuacja pracy związanej z komunikacją "online", przesyłanie i publikowanie materiałów.

Język rosyjski

Temat: Ognisko domowe.

Ćw. 1b/85 – przeczytać.

Niebieską tabelkę str. 87 przepisać do zeszytu.

Biologia 

Temat: Podsumowanie wiadomości z działu: „Narządy zmysłów“

Wykonujemy w zeszycie zadania 1-6/ 212 z podręcznika.

Chemia  

Temat: Stężenie procentowe roztworu.

(Proszę o zapisanie wzoru na stężenie roztworu (Cp) i masę roztworu (mr) i rozwiązać zadanie 3/187 z podręcznika.

Geografia 

Temat: Turystyka.

Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie:wypisać walory przyrodnicze i kulturowe.  Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,4/95-96

Język polski

I Temat: Z czym i o co tak naprawdę walczył Santiago?

Pod tym tematem (podanym na lekcji 14.05.2020 r.) wykonaj w zeszycie polecenie 6,7 i 8 podr. s.221.

II Temat: Santiago zwyciężył czy przegrał?

  1. Wpisz do zeszytu: Bohaterowie literaccy ,którzy odznaczali się podobną postawą życiową , co Santiago- Ordon z „Reduty Ordona” A .Mickiewicza-mimo wielkiej przewagi wroga nie poddał reduty, wolał zginąć. –Skawiński z „Latarnika” H. Sienkiewicza-przez całe życie rozpoczynał nowe przedsięwzięcia ; mimo , że kończyły się one niepowodzeniem ,nie rezygnował z prób.

Zbierz argumenty do rozprawki (w zeszycie)

  1. argumenty za tym, że Santiago zwyciężył,
  2. argumenty za tym, że Santiago przegrał.

III  Temat: Piszemy rozprawkę.

Skorzystaj z tabelki zamieszczonej w podręczniku na str.217 i wstępu do działu „Zmagania z losem” podr. s. 216.

Czy Santiago naprawdę zwyciężył? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje zdanie na ten temat (prześlij pracę do sprawdzenia do czwartku 17.05 na classroom – będę wystawiała komentarze do prac).

Przypomnienie!

Bardzo ważny w rozprawce jest logiczny i spójny układ pracy. Każdy akapit powinien być precyzyjnie skomponowany, tzn. zawierać jeden argument i co najmniej jeden przykład na jego poparcie oraz konkluzję. Nową myśl zaczynamy od nowego akapitu, graficznie zaznaczonego większym wcięciem. Argumenty muszą być trafnie dobrane, przemyślane i przedstawione w logicznej kolejności- od najważniejszych do mniej ważnych lub odwrotnie. Każda kolejna myśl powinna łączyć się z poprzednią, na zasadzie kontynuacji lub zaprzeczenia. Nie zapominaj, że Twoim zadaniem jest przedstawienie swojego punktu widzenia w danej kwestii, a nie opowiadanie o losach bohaterów literackich, filmowych czy innych!

IV Temat: Mowa zależna i niezależna.

Temat realizujemy w czwartek na lekcji o godz. 14.00.

Język angielski

Opis podróży-elementy porządkujące kolejność wydarzeń.

Zadania w podręczniku:

str. 68-zad. 1 ( czytając tekst zwrócić  uwagę na elementy wyodrębnione ciemnym drukiem, uporządkować  wydarzenia zamieszczone nad tekstem)

str.68- zad. 2 ( spróbować uzupełnić zasady oznaczone symbolami literowymi a,b i c)

Słowniczek pomocny przy uzupełnianiu zasad:

event-wydarzenie                         the order-kolejność

use-używać/stosować                  show –pokazać

str.68- zad.3 ( wybrać elementy poprawnie uzupełniające tekst)

Zadania w ćwiczeniach:

str. 42-zad. 3 (uzupełnić tekst podanymi wyrazami)

str. 42-zad. 4 ( przygotować się do ustnych odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu zamieszczonego  niżej, tekst uzupełnić podanymi zwrotami i wybrać odpowiednie elementy porządkujące przebieg podróży)

Historia 

Temat: Gospodarka II Rzeczypospolitej i społeczeństwo odrodzonej Polski.

Trudności gospodarcze po I wojnie światowej państwa polskiego:

1.

2.

3.

4.

Sukcesy okresu międzywojennego II Rzeczypospolitej:

1.

2.

3.

4.

II Rzeczypospolita była państwem wielonarodowym. Najliczniejszymi mniejszościami narodowymi byli Ukraińcy, Białorusini, Żydzi i Niemcy. Jedną z pierwszych decyzji władz niepodległej Polski było wprowadzenie obowiązku szkolnego, co pozwoliło zmniejszyć liczbę analfabetów.

Religia prawosławna

Temat: Niedziele po Wielkanocy:

  1. Niedziela Paschy
  2. Niedziela św. Apostoła Tomasza
  3. Niedziela św. Niewiast Mirro Niosących
  4. Niedziela o Paralityku
  5. Niedziela o Samarytance
  6. Niedziela o Ślepcu

Proszę klasy 6-8 o zapisanie tematu w swoich zeszytach do religii prawosławnej i wypisanie wyżej wymienionych niedziel. Przypominam o modlitwie „Symbol Wiary”. Poniżej przesyłam link do krótkiej ekranizacji fragmentu Ewangelii, który był czytany wczoraj na liturgii V Niedzieli po Wielkanocy:

https://youtu.be/vfluXdanY40

Wychowanie fizyczne

https://ewf.h1.pl/student/?token=Oyem2DQLP2o28Z58U4PxTsIQdFvCgAOtE5UWIFnJPAlaraizvo

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Twórczość Fryderyka Chopina”, podręcznik str. 105

https://www.youtube.com/watch?v=h8LFJ6So_ss

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Analiza dzieł sztuki”, podręcznik str. 52

****************************************************************

11.05.2020r. - 15.05.2020r.

Język polski

Temat: Gdzie szukać odpowiedzi na pytania o to, jak żyć? Dedykacja.

  1. Zapoznaj się z tekstem ,,Dezyderata” – podręcznik s. 214
  2. Wysłuchaj muzycznej wersji utworu Zespołu Piwnicy pod Baranami. Wyobraź sobie, że masz możliwość dopisania do utworu swoich postulatów, wskazówek życiowych. Jak one będą brzmiały? (zapisz kilka w zeszycie).
  3. Wpisz do zeszytu:

DEDYKACJA

  • Jest to tekst, w którym autor informuje o poświęceniu komuś swojego dzieła;
  • To jest tekst napisany przez ofiarodawcę przy okazji podarowania komuś czegoś.

Dedykacje

 – do osób, które odniosły jakiś życiowy sukces,

- dla osób, którym należą się podziękowania lub przeprosiny,

- mogą być wyrazem przyjaźni czy sympatii.

Dedykację możemy wzbogacać cytatem stosownym do okoliczności. Przykładowa dedykacja (przeprosiny)

,,Mowa jest źródłem nieporozumień.” (A. Saint-Exupery)

Drogiej Magdzie, mojej najlepszej przyjaciółce – żeby wybaczyła mi niefortunne słowa i już się na mnie nie gniewała.

Agnieszka

  1. Wykonaj w zeszycie polecenie 9 s. 215.

Skorzystaj z informacji w tabeli na s. 215

Przeczytaj do czwartku lekturę E. Hemingwaya ,,Stary człowiek i morze”.

W czwartek (14.05.2020) na lekcji:

- test z lektury,

- akcja utworu,

- informacje na temat głównego bohatera,

- przygotuj się do odpowiedzi na polecenia: 3, 4, 5 i 6 s. 217.

Język rosyjski

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu 6.

Szczegóły (załącznik sprawdzianu) na classroom przed lekcją.

Matematyka

1. Wyrażenia algebraiczne - uporzadkowanie wiadomości (2 lekcje)

2. Sprawdzian wiadomości z działu "Wyrażenia algebraiczne".

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Classroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Fizyka

1. Prawo Arcimedesa i warunki pływania ciał - kontynuacja.

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Classroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Informatyka

Kontynuacja pracy związanej z komunikacją "online", przesyłanie i publikowanie materiałów.

Biologia

Temat:Zmysł powonienia, smaku, dotyku.

Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać punkty 10,11,12/211

Chemia  

Temat: Rozpuszczalność substancji- zadania.

Proszę o wykonanie zadań 1,3/179

Historia

Temat: Przewrót majowy i rządy sanacyjne .

12 maj 1926r –zamach majowy

01.06 1926r.-wybór profesora Ignacego Mościckiego na prezydenta.

02.08.1926 –nowela sierpniowa

Nowela sierpniowa zawierała istotne zmiany w konstytucji/wypisz je/

Praca domowa

  1. Napisz na czym polegały rządy autorytarne po zamachu majowym.

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Z dziejów muzyki – romantyzm”, podręcznik str. 102.

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Happening i performance”, podręcznik str. 44

Proszę przesłać, do końca tygodnia, zdjęcia wszystkich prac plastycznych, które były zadane do wykonania w domu na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prace muszą być podpisane według wzoru: tytuł pracy, imię, nazwisko, klasa. Prace podlegają ocenie.

Religia prawosławna

Wracamy do omawianych wcześniej sakramentów. Poniżej przesyłam link do wystąpienia ks. dra Henryka Paprockiego na temat św. Eucharystii. W ten sposób uzupełnicie informacje na temat tego sakramentu, który omawialiśmy na początku tego semestru.

https://youtu.be/64YXYORtkls

Chrystos Woskresie!!!

Wychowanie fizyczne

Kontynuacja planu treningowego  poprzedniego tygodnia

********************************************************************

04.05.2020r. - 08.05.2020r.

Historia

Temat: Zamach majowy i rządy sanacji.

  1. Kartkówka z kształtowania granic Polski.

Notatka: W maju 1926r doszło do zamachu majowego ,czyli przewrotu zbrojnego zorganizowanego przez J. Piłsudskiego. W Warszawie wybuchły trzydniowe walki. Zwycięstwo odniosły oddziały wierne Piłsudskiemu. W wyniku tego zamachu na urząd prezydenta wybrano Ignacego Mościckiego. W roku 1935 uchwalono nową konstytucję kwietniową, zmniejszającą uprawnienia parlamentu i poszerzającą zakres władzy prezydenta.

Język rosyjski

Temat: Zajęcia dodatkowe.

Przeczytaj tekst 1a/80, wypisz do zeszytu dodatkowe zajęcia Andrzeja i Nataszy. Naucz się ich.

Matematyka

1. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian. Podręcznik str. 201 - 208.

2. Kartkówka - Wyrażenia algebraiczne - wyrazy podobne, redukcja wyrazów podobnych, opuszczanie nawiasów. (wtorek)

3. Wyrażenia algebraiczne w geometrii. Podręcznik str. 204 - 208.

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Classroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Fizyka

Siła wyporu, prawo Archimedesa, pływanie ciał. Podręcznik str. 105 - 120.

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Classroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Informatyka

Ćwiczymy komunikację online - posługiwanie się pocztą elektroniczną, platformą edukacyjną, komunikatorami.

Biologia 

Temat: Higiena oka i ucha.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 203 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Wypisać 3 wady i 3 choroby oczu.

Chemia  

Temat: Czynniki wpływajace na rozpuszczalność w wodzie.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 174 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: 1. Czynniki wpływajace na rozpuszczalnosć w wodzie. 2. Roztwór nasycony i nienasycony.

Geografia 

Temat: Rodzaje usług. Transport i łaczność.

Opisz w zeszycie dowolny rodzaj transportu rozwijający się w Polsce. Podaj jego zalety.

Język polski 

I Temat: Co to znaczy być człowiekiem? Jerzy Liebert „Uczę się ciebie, człowieku”. (2 lekcje)

  1. Przypomnijcie utwory, które mówiły o poznawaniu człowieka, zainteresowaniu nim np. ”Przedśpiew” Staffa, pieśni Jana Kochanowskiego.
  2. Przypomnijcie pojęcie „postawa humanistyczna”.
  3. Zapoznajcie się z tekstem na s. 210.

Osoba mówiąca w wierszu chce poznać człowieka, zrozumieć go, nie ustaje w tym dążeniu. Relacje, jakie łączą nadawcę z odbiorcą to: bliskość, wspólnota, bezpośredniość.

  1. Wyjaśnij w zeszycie maksymę: „Człowiekiem jestem i nic , co ludzkie, nie jest mi obce”.
  2. Uzupełnij kartę pracy nr 119 (prześlij do sprawdzenia).
  3. Napisz w zeszycie (kilkuzdaniowa wypowiedź), jakim ty jesteś człowiekiem. Co uważasz za swoją wartość, a co - za słabość?

Karta pracy nr 119

II Temat: W poszukiwaniu przyjaźni – L. Kołakowski „O wrogu i przyjacielu”.

  1. Zapoznaj się z tekstem – podr. s. 211 – 212.

Leszek Kołakowski polemizuje z twierdzeniem „przyjaźń jest jednym z niezliczonych sposobów zniewalania drugiego człowieka”.

(W zeszycie) Przytocz argumenty, którymi autor uzasadnia swoje twierdzenie.

  1. Wykonaj w zeszycie polecenie 6 s. 212 i 1 s. 213.
  2. Uzupełnij kartę pracy nr 120 (do sprawdzenia).

Karta pracy nr 120

III Temat: O intencjach wypowiedzi.

Ludzie porozumiewają się ze sobą w jakimś celu. Taki cel nazywamy intencją wypowiedzi. Intencje są bardzo różne:

  • przekazanie informacji, np. Kończę lekcje o 14:00.
  • wyrażanie prośby, np. Czy mógłbyś mi pomóc?
  • odmowa, np. Niestety, nie mogę się na to zgodzić.
  • zachęta, np. Na pewno sobie poradzisz.
  • złożenie obietnicy, np. Dotrzymam obietnicy.
  • aprobata, np. To świetny pomysł.
  • niezadowolenie, np. Twoje zachowanie nie podoba mi się. (i wiele innych)

DOBRA RADA

  • Traktuj rozmowę jako okazję do wymiany myśli, uczuć, poglądów. Taka wymiana zawsze wzbogaca.
  • Nie przerywaj wypowiedzi rozmówcy.
  • Słuchaj uważnie.
  • Nie obrażaj rozmówcy ani nie obrażaj się na niego.
  1. Wpisz tę notatkę do zeszytu i uzupełnij kartę pracy nr 123 (do sprawdzenia).

Karta pracy nr 123

IV Temat: Rozbiór logiczny zdania – powtórzenie (lekcja w czwartek 07.05. – godz. 14:00)

Język angielski

Vocabulary –extreme adjectives.

Zadania w podręczniku:

Zapoznać się ze znaczeniem przymiotników z zadania 1 str.66 ( słowniczek na str.124 w podręczniku)i dopasować je do zdjęć.

str.66 zad. 2 –do podanych przymiotników  dopasować przymiotniki z zadania nr 1 ( utworzyć  pary o zbliżonym znaczeniu)

str.66 zad. 3- Przeczytać zdania i dobrać przymiotnik z zadania 1 ,pasujący do każdego z nich.

str.66- zad. 4- wybrać przymiotnik pasujący do zdania   

Zadania w ćwiczeniach:

str.39 zad.4,5,6,7

zad.4-utworzyć pary przymiotników o podobnym znaczeniu

zad.5-zaznaczyć wyraz pasujący do opisanej sytuacji

zad.6-uzupełnić zdania podanymi przymiotnikami

zad.7- uzupełnić zdania przymiotnikami z zadania nr 4

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Orkiestra symfoniczna i nie tylko …”, podręcznik str. 92

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Fotografia”, podręcznik str. 16

Religia prawosławna

Proszę przyswajać kolejny artykuł Symbolu Wiary. Jeśli umiecie już wszystkie artykuły- proszę powtórzyć całość modlitwy.

W związku z wydarzeniem cudu wydzielania mirra z ikony „Życiodajne źródło”, które zostało odkryte przez ojców pobliskiego supraskiego monasteru polecam przesłuchanie wywiadu z proboszczem tegoż monasteru – Jego Ekscelencją biskupem supraskim Andrzejem (Borkowskim):

https://orthodoxia.pl/cud-w-supraskim-monasterze-biskup-andrzej/

W Internecie nie ma jeszcze udostępnionej relacji z tegorocznego zejścia św. Ognia, ale udało mi się znaleźć krótki film ze zwiedzania online wnętrza Grobu Pańskiego: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216754584162510&id=1399537021

Chrystos Woskresie!

Wychowanie fizyczne

Ćwiczenia w domu

Poniedziałek

Pompki

10 powtórzeń

Deska na łokciach

30 sekund

Odwrócona pompka

12 powtórzeń

Podchodzenie rękami do nóg, z deski w podporze na dłoniach (i z powrotem

30 sekund

Skręty bioder w desce na łokciach

20 powtórzeń

   

Środa

Kolano do łokcia w klęku podpartym (na przemian)

20 powtórzeń

Wznosy tułowia leżąc przodem na macie

12 powtórzeń

Przyciąganie nóg do klatki piersiowej w siadzie

12 powtórzeń

Rowerek górski

30 sekund

Burpees

8 powtórzeń

   

Piątek

Przysiady

20 powtórzeń

Zakroki

20 powtórzeń

Wznosy bioder leżąc na macie

20 powtórzeń

Wznosy prostych nóg w klęku podpartym, pojedynczo

15 powtórzeń

Wznosy ugiętych nóg do boku w klęku podpartym, pojedynczo

10 powtórzeń

   

Wyżej wymienione ćwiczenia są do wykonania w domu dla wszystkich chętnych. Celowo nie opisuje ich szczegółowo aby sprawdzić waszą znajomość terminów gimnastycznych. Każdy kto wyśle mi zdjęcia prawidłowo wykonanych ćwiczeń przynajmniej z jednego dnia otrzyma ocenę. Nie zapomnijcie o rozgrzewce.

***********************************************************************************

27.04.2020r. - 30.04.2020r.

Język rosyjski

Temat: Czas przyszły złożony.

Przepisać do zeszytu zieloną tabelkę str. 78

Matematyka

1. Suma algebraiczna i jej wyrazy - redukacja wyrazów podobnych.

2. Suma algebraiczna i jej wyrazy - opuszczanie nawiasów.

Szczegółowe zadania omówione zostaną w czasie lekcji, materiały do ćwiczeń zamieszczone zostaną w Classroom i wysłane pocztą e-mail.

Materiał w podręczniku - str. 196 - 197; analiza przykładów. Zadanie 1, str. 198

Fizyka

Siła nacisku, ciśnienie, ciśnienie hydrostatyczne, naczynia połączone, ciśnienie atmosferyczne, prawo Pascala - utrwalenie wiadomości oraz kartkówka. Szczególną uwagę zwracamy na zadania tekstowe oraz etapy rozwiązywania zadań.

Podrećznik str. 89 - 104 oraz materiały zamieszczone na Classroom.

Język polski 

I Temat: Elementy komunikacji językowej.

Składniki aktu komunikacji: nadawca, odbiorca, komunikat, kod, kontekst.

  1. Zapoznaj się z informacją w podręczniku na s. 317 ( zrób notatkę w zeszycie).
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania – s. 146 – 148.

II Temat: Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli słów kilka o nadawcy wypowiedzi.

  1. Zapoznaj się z informacją w podręczniku na s. 319.
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 2 na s. 151 oraz zadania 1 i 2 na s. 153-154.

III Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy i częściach zdania.

  1. Przeanalizuj wszystkie wykonane zadania w zeszycie ćwiczeń od s. 238 do s. 252.
  2. Przygotuj się do lekcji powtórzeniowej na czwartek (30.04.2020r. godzina 14:00).

JĘZYK ANGIELSKI 

Wypowiedzi na temat ilości z wykorzystaniem określników: any/some/much/many/a few/few/little/a little/.

Przypomnieć zasady stosowania określników ilościowych (podręcznik str.70 –informacje pod nagłówkiem quantity i tabelka na str. 65)

Zadania w podręczniku:

str.65-zad.9 (przed wyborem określnika upewnić się, czy rzeczownik ,do którego odnosi się określnik jest policzalny czy nie oraz jaki to typ zdania )

zad.10 –przed dokonaniem wyboru postępować podobnie jak przy zadaniu nr 9,czyli analizować pod kątem policzalności i typu zdania (twierdzące , przeczące, pytanie)

Zadania w ćwiczeniach:

str.41-zad.10,11,12 ( przypominam, że rzeczowniki :time /money są niepoliczalne)

W zadaniu 10 nie trzeba odpowiadać pełnym zdaniem.

Biologia 

Temat: Ucho- narząd sluchu i równowagi.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 200 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Wypisać elementy ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego.

Chemia  

Temat: Woda jako rozpuszczalnik.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 170 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Definicja roztworu, zawiesiny, koloidu, emulsji

Geografia 

Temat: Powtórzenie wiadomości z dzilu: “Rolnictwo i przemysł Polski“.

Proszę o wykonanie zadań w zeszycie ze str 146 podręcznika.

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Zespoły kameralne – wokalne i instrumentalne”, podręcznik str. 84

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „ABC sztuki”, podręcznik str. 8

Religia prawosławna:

Proszę przypomnieć sobie hymn święta Zmartwychwstania Pańskiego „Chrystos Woskresie i z mirtowych smiertiju smiert' popraw, i suszczym w hrobiech żywot darowaw". Ponadto proszę przyswajać kolejne artykuły Symbolu Wiary.

Rekomenduję o wysłuchanie paschalnego słowa abp Jerzego, zamieszczonego w poniższym linku:

https://youtu.be/KnadzXCou2E

Chrystos Woskresie!!!

W-F

Podnoszenie sprawności fizycznej poprzez wykonywanie ćwiczeń z poprzedniego planu treningowego

****************************************************************************************

21.04.2020r. - 24.04.2020r.

Język polski

1) Temat: Siła uśmiechu

1. Zapoznaj się z tekstem podr. Str.199-200.

2. Uzupełnij kartę pracy nr 109.(prześlij do sprawdzenia).

3. Wykonaj w zeszycie polecenie 5 str. 200.

Karta pracy 109

2) Temat: Bycie nastolatkiem jest całkiem w porządku…

1. Przeczytaj tekst – podr. Str. 201.

2. Wykonaj w zeszycie polecenie 5, 11 str. 203.

3) Temat: Sprawdź czy pamiętasz. (2 lekcje)

1. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- zadania str. 243- 252.

4) Temat: Opis krajobrazu.

1. Wykonaj polecenie 1 str. 259 – w zeszycie ćwiczeń.

Język rosyjski

Temat: Pory roku.

Przepisz do zeszytu odmianę słów z ćw. 2/77 korzystając ze ściągawki str.97.Wykonaj w zeszycie ćw. 3/77(zdania przepisuj w całości), korzystaj ze ściągi str.97.

Matematyka

1. Mnożenie jednomianów - ćwiczenia.

2. Suma algebraiczna i jej wyrazy. Wyrazy podobne.

Szczegółowe zadania omówione zostaną w czasie lekcji, materiały do ćwiczeń zamieszczone zostaną w Clasroom i wysłane pocztą e-mail.

Materiał w podręczniku - str. 190 (zadanie 1, zadanie 2), strona 194 (analiza przykładów).

Fizyka

"Prawo Pascala", zgodnie z planem zamieszczonym na Classroom.

Materiały można znaleźć pod linkiem "Prawo Pascala"  lub w podręczniku str. 101 - 104.

HISTORIA

  1. Temat: Walka o granice wschodnią s. 222
  • Dwie koncepcje granicy wschodniej
  • Konflikt polsko – ukraiński
  • Wojna polsko – bolszewicka

Wojna polsko – bolszewicka miała miejsce w latach 1919 -20. W toku jej trwania do największej bitwy doszło w dniach 13 – 25 sierpnia 1920 r. w obronie Warszawy. Zdecydowała ona o zachowaniu niepodległości przez Polskę. Do historii przeszła, jako bitwa warszawska. Wojna zakończyła się podpisaniem pokoju w Rydze 18.III.1921 r. Na mocy porozumienia ustalono granice od Dźwiny poprzez Białoruś do Zbrucza i Dniestru. Obie strony zrzekły się odszkodowań wojennych, a Rosjanie zgodzili się na zwrot mienia.

III. 1922 r. – Sejm wileński podjął decyzje o przyłączeniu do Polski Litwy Środkowej z Wilnem. Litwini do 1927 r. uznawali, że oba państwa są w stanie wojny.

  1. Temat: Wojna polsko – bolszewicka – emisja filmu.

Biologia 

Na classroom została umieszczona praca domowa: do wykonania karta pracy z działu: „Układ nerwowy i hormonalny“ ocenę do 26.04.2020.

Geografia  

Temat: Gospodarka morska.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 142 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Wypisać miasta portowe w Polsce, wypisac gatunki ryb poławianych w Morzu Bałtyckim,  Wykonać zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/88

 Chemia   

Na classroom została umieszczona karta pracy do wykonania na ocenę do 24.04.2020.

JĘZYK ANGIELSKI 

Słownictwo związane z podróżowaniem. Zasady stosowania określników ilościowych: many ,much ,a lot of, a few ,few, little, a little, some, any.

Bardzo uważnie przeanalizować tabelkę ze str.70 w podręczniku pod nagłówkiem : quantity i przeczytać wyjaśnienia zamieszczone poniżej.

Zwrócić uwagę jakie określniki ilościowe występują z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi w różnego typu zdaniach.

Przypomnienie pojęć gramatycznych:

countable nouns-rzeczowniki policzalne ( czyli takie, które możemy policzyć na sztuki )

uncountable nouns- rzeczowniki niepoliczalne

affirmative-zdanie twierdzące

negative- zdanie przeczące

interrogative-zdanie pytające

Zadania z podręcznika:

str.62-zad.1,2

W zadaniu nr 1 dopasować słownictwo do obrazków (tłumaczenie słownictwa znajdziecie w słowniczku  na str.124)

W zadaniu nr 2 wybrać i zaznaczyć wyrazy poprawnie uzupełniające zdania. 

Zadania w ćwiczeniach:

str.38-zad.1,2,3

Muzyka

Kontynuacja nauki utworu pt. „Sto lat”

https://www.youtube.com/watch?v=Ir6OcD17mDU

Plastyka

Kontynuacja tworzenia pracy plastycznej pt. „Bocian” – technika dowolna.  Proszę o samodzielne wykonywanie prac.

W-F

https://www.youtube.com/watch?v=JSnL1zxwvUE

***************************************************************************************************

15.04.2020r. - 17.04.2020r.

Język rosyjski

Temat: Nazwy miesięcy.

Przeczytać ćw. 1/72,73. Nazwy miesięcy przepisać do zeszytu i nauczyć się.

Fizyka

"Ciśnienie atmosferyczne", zgodnie z planem zamieszczonym na Classroom.

Matematyka

"Jednomiany - porządkowanie jednomianów, mnożenie jednomianów" - szczegółowe zadania omówione zostaną w czasie lekcji, materiały do pracy zamieszczone zostaną w Clasroom i wysłane pocztą e-mail.

Język polski 

I. Temat: Jak literatura może łączyć się z rzeczywistością?

1. Wpisz do zeszytu:

Związek literatury z życiem – literatura zawiera jakiś obraz rzeczywistego świata, działań ludzkich, pokazuje jakieś zjawiska rzeczywistości zewnętrznej, wewnętrznej lub psychicznej, problemy ludzi żyjących w określonych czasach.

2. Zapoznaj się z wiadomością ,,MAM POJĘCIE” – strona 196.

3. W zeszycie wykonaj polecenie 4,9,10 i 11 – strona 196.

II. Temat: Kazimierz Wierzyński o radości życia.

1. Optymista i pesymista – określ, czym się ich postawa życiowa przejawia (w zeszycie).

2. Zapoznaj się z tekstami – podręcznik strona 197-198.

3. Wykonaj w zeszycie zadania 1,2 i 5 – strona 198 do wiersza ,,Zielono mam w głowie.”

4. Wykonaj w zeszycie zadanie 7 – strona 198 (pod wierszem ,,Na łące”).

III. Temat: Sprawdź czy pamiętasz!

1. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od strony 238 do strony 242.

Historia  -osobom, które nie uczęszczają na zajęcia.

1 Temat: Odrodzenie Rzeczypospolitej – przeczytać temat.

  1. Wypisz czynniki, które miały wpływ w czasie I wojny światowej na odrodzenie państwa polskiego.

2 Temat: Depesza o powstaniu odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej.

        Praca z tekstem źródłowym s. 221, ćw 1,2

Język angielski

Powtórzenie i utrwalenie –rozdział V .(czas present perfect, zwroty z make i do ,słownictwo z obszaru foundrasing ideas)

Zadania w podręczniku:

str.61-zadanie1,2,3,4,5

Muzyka

Naucz się grać na flecie utwór pt. „Sto lat”

https://www.youtube.com/watch?v=Ir6OcD17mDU

Plastyka

Wykonaj pracę plastyczną pt. „Bocian” – technika dowolna.  Proszę o samodzielne wykonywanie prac.

Religia

Napisz życiorys świętego patrona, którego imię wybrałeś/aś do bierzmowania. Uzasadnij swój wybór i napisz, co najbardziej zaimponowało Ci w życiu świętego/świętej.
Praca musi zawierać minimum jedną stronę A4.
Wykonaną pracę proszę wysłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

***********************************************************************************************

06.04.2020r. - 08.04.2020r.

Język polski

 Temat: Wypowiedzi na skróty.
1. Wpisz do zeszytu i ZAPAMIĘTAJ!
Wiele wątpliwości budzi pisownia skrótów, gdyż niektóre z nich zapisujemy z kropką, inne bez niej.

Nie stawiamy kropki:

  • po skrótach oznaczających nazwy polskich jednostek monetarnych: zł (złoty), gr (groszy);
  • po jednostkach odległości, miary, wagi, czasu, np. cm (centymetr), dag (dekagram), h (godzina), t (czas);
  • po skrótach zakończonych ostatnią literą skracanego wyrazu, np. mgr (magister), wg (według), (w innym przypadku niż mianownik i wołacz np. w dopełniaczu – stawiamy kropkę, np. nie ma pana mgr. Kowalskiego).

Stawiamy kropkę:

  • po skrótach niezakończonych ostatnią literą skracanego wyrazu, np. prof. (profesor), kl. (klasa);
  • po ostatniej literze skrótu nazwy wielowyrazowej, jeśli drugi wyraz i kolejne zaczynają się od spółgłoski, np. itd. ( i tak dalej), pt. (pod tytułem);
  • po każdej literze skrótu nazwy wielowyrazowej, jeśli drugi wyraz lub któryś z następnych rozpoczyna się od samogłoski, np. p.n.e. (przed naszą erą), p.o. (pełniący obowiązki).
    2. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – strona 130-132.

    II. Temat: Cała wiedza ze słowotwórstwa do powtórzenia.
    1. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń strona 133-135.
    Ćwiczenia z tego rozdziału służą do samodzielnego powtarzania i utrwalania materiału, dlatego do każdego z nich podano odpowiedzi na stronie 136.

III. Temat: Sprawdź ile potrafisz.
1. Zrób sobie sprawdzian, żeby się przekonać, że nieźle umiesz słowotwórstwo. Oceń się według podanych kryteriów – strona 132. Sprawdzian na stronie 137-138 w zeszycie ćwiczeń. Powodzenia!

Biologia

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Temat: Powtórzenie wiadomości z układu hormonalnego i nerwowego.

Wykonujemy zadania z podręcznika: 1-5/191. Odpowiedzi należy umieścic w zeszycie

Geografia

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Temat: Energetyka w Polsce.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 138 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Wypisać przykłady surowców odnawialnych i nieodnawialnych. Opisać dowolny rodzaj elektrowni występujących w Polsce. Wykonać zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2,3/86.

Chemia

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Temat: Właściwości wody i jej rola w przyrodzie.

Proszę o wykonanie notatki: 1. Właściwości wody. Wykonujemy  w zeszycie zadanie 3/167 z podręcznika.

 Historia
16.04
Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym
Polecenie:

  1. Wymień społeczne skutki I wojny światowej.
  2. Podaj kierunki w architekturze i sztuce XX wieku. Krótko scharakteryzuj.

Temat: Świat na drodze ku II wojnie światowej.

Notatka: Hitler po przejęciu władzy rozpoczął przygotowania do wojny. Zawarł sojusz z Włochami i Japonią skierowany przeciwko ZSRS.
W swoim państwie wprowadził zmiany:/należy wypisać na czym one polegały/

Język angielski

Jak zbudować wypowiedź  pokazującą cel działania?

Przykłady takich wypowiedzi:

I go to the shop to buy bread.

I save money in order to buy new trainers.

Wyrazy wyodrębnione ciemniejszym drukiem są odpowiednikiem spójników :aby/żeby.

Do zbudowania wypowiedzi pokazującej cel działania potrzebujemy zwrotu :

to+bezokolicznik  lub in order to+ bezokolicznik

ZADANIA Z PODRĘCZNIKA:

-str.58- zad.1 i  3

zad.3

ZADANIA W ĆWICZENIACH

str. 33 –zad.3 i 4

HAVE A NICE WEEK!

Język rosyjski

Temat: Nazwy szkolnych pomieszczeń.

Przeczytaj tekst z ćw. 1/65.

Przepisz do zeszytu zieloną tabelkę str. 68.

Matematyka

1. Zapis i odczytywanie wyrażeń algebraicznych; Wartość wyrażeń algebraicznych - ćwiczenia.

2. Równość wyrażeń algebraicznych, wyrażenia agebraiczne w geometrii.

Szczegółowy zakres zadań będzie omawiany podczas zajęć online na platformie Clasroom.

Fizyka

Kontynuacja porzednich tematów: ciśnienie hydrostatyczne i ciśnienie atmosferyczne.

Wychowanie fizyczne

Plan treningowy do ćwiczeń w domu:

  1. Pompki (5 powtórzeń - 5 serii)
  2. Wykroki (5 powtórzeń - 5 serii)
  3. Deska (1 minuta - 5 serii)
  4. Brzuszki (10 powtórzeń – 5 serii)

Zaczynamy obowiązkowo rozgrzewką.

Ćwiczenia wykonujemy dwa dni z rzędu po czym robimy jeden dzień przerwy i znowu dwa dni. Po każdym wolnym dniu od ćwiczeń  zwiększamy liczbę powtórzeń o dwa, a w przypadku deski  o 5 sekund.

Muzyka

Przećwicz dowolny utwór na flet, którego uczyłeś się na lekcji.

Plastyka

 Proszę dokończyć pracę plastyczną pt. „Symbole wielkanocne” – technika pracy dowolna

Osoby, które nie uczęszczają na lekcję religii katolickiej lub prawosławnej kończą pracę plastyczną o tematyce wiosennej.

Religia prawosławna

W związku z tym, iż w najbliższy wtorek obchodzimy święto Zwiastowania Najświętszej Bogurodzicy proponuję zapoznać się z historią tego święta:

Pamiętając wydarzenie ofiarowania św. Marii Panny do świątyni, pamiętamy że Jej rodzice – Joachim i Anna oddali swe jedyne dziecko ma służbę Panu Bogu. Bogurodzica spędziła swe dzieciństwo oraz wczesną młodość pracując przy świątyni. W tym czasie zajmowała się wyszywaniem szat, pomocą chorym oraz potrzebującym ludziom. Podczas jednego z tych zajęć – wyszywania zasłony oddzielającej w świątyni miejsce najświętsze, gdzie arcykapłan mógł wchodzić tylko raz do roku, Bogurodzicy ukazał się Archanioł Gabriel, który powiadomił ją, iż będzie Matką Wcielonego Boga. Stąd też święto Zwiastowania Najświętszej Bogurodzicy jest zapowiedzią święta Bożego Narodzenia.

Święto Zwiastowania Najświętszej Marii Panny jest jednym z 12 Wielkich Świąt w Prawosławiu. Kolorem Bogurodzicy jest kolor niebieski,  stąd też nabożeństwa na jej cześć są sprawowane przez duchownych w szatach niebieskich.

Proszę na podstawie powyższego tekstu przypomnieć sobie historię święta i znaleźć ikonę Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Internecie i na podstawie tego tematu, który realizowaliśmy w ubiegłym roku przypomnieć ich symbolikę. Proszę zwrócić uwagę na przedmioty, które Bogurodzica trzyma w ręku oraz Jej postawę.

Proszę przypomnieć modlitwy do Bogurodzicy „Dostojno Jest" oraz Bohorodice Diewo radujsia". Ponadto obowiązuje kolejny artykuł „Symbolu Wiary” oraz Wielkopostna modlitwa św. Efrema Syryjczyka.

Polecam w poniższym linku zapoznać się ze stanowiskiem naszej Cerkwi wobec obecnej sytuacji dotyczącej epidemii i przyjmowania św. Eucharystii:

https://www.orthodox.pl/komunikat-soboru-biskupow-ws-pandemii-koronawirusa/

****************************************************************************************************************************************************************************


30.03.2020r. - 03.04.2020r.

Język polski

1) Temat: W pogoni za marzeniami – B. Leśmian „Dziewczyna”.

1. Wpisać do zeszytu:
Symbol muru (np. „Zemsta” A. Fredry) – znak konfliktu Między Cześnikiem a Rejentem. MUR stanowi symbol oddzielenia.
Metaforyczne znaczenie wyrażeń: mur niechęci, mur milczenia, mur nienawiści – postawy ludzi o negatywnym wydźwięku.
Pozytywne – „stać za kimś murem”, „mury obronne”.

  1.  Przeczytać tekst „Dziewczyna” (188 - 189). Przypomnij cechy ballady.
  2. Wykonajcie polecenie 1, 2, 5 str. 189 w zeszycie

2) Temat: Niezwykły świat natury w wierszach B. Leśmiana.

  1.  Zapoznać się z tekstami (190 - 191).
  2.  Wykonać w zeszycie polecenie 4, 5, 6, 10 str. 190.
  3.  Przedstaw w dowolnej formie (wiersza, tekstu ciągłego) swoje odczucia związane z doświadczeniem przyrody o poranku (na kartce – wysłać do sprawdzenia).

3) Temat: Wypowiedzi na skróty.

  1. Zapoznać się z wiadomościami z podręcznika str. 309 – 310 „Trening czyni mistrza” – wykonać zadania 1, 2, 3, 5, 7 str. 310-311.

4) Temat: Ortografia i interpunkcja.

  1. Poćwicz pisownię wielką i małą literą oraz interpunkcję – podręcznik str. 309 – 310.

5) Temat: Skrótowce i skróty.

1. Wykonajcie polecenia z karty pracy nr 114 (1, 2) – na ocenę (wysłać sms, e-mail).

Karta pracy 114

Historia

Temat1:Świat po I wojnie światowej.
Przeczytać temat.
Polecenia
1. W 8 zdaniach dokonaj charakterystyki sytuacji w Niemczech i
oddzielnie w 8 zdaniach we Włoszech po I wojnie światowej.
2. Wyjaśnij pojęcia: noc długich noży,antysemityzm,NSDAP.

Temat2: ZSRS -imperium komunistyczne s. 200 -204.
Przeczytać temat.
Polecenia:
zapisać datę utworzenia ZSRS
Dokonać charakterystyki rządów Stalina.
Wyjaśnić pojęcia:NEP,kolektywizacja,gospodarka planowa,łagry, kułak,NKWD

Język angielski

Posługiwanie się zwrotami z czasownikiem make i do.

ZADANIA Z PODRĘCZNIKA:
-str.56
zad. 1 sprawdzić w słowniczku znaczenie wymienionych wyrazów(słowniczek str.123),zwracając uwagę czy występują w połączeniu z do czy make
zad.2,3 i 4  ( w zadaniu 4 trzeba zwrócić uwagę w formie  jakiego czasu jest ono zbudowane ,a występuje tam present simple ,past simple oraz present perfect. Czyli możliwe do wykorzystania formy czasowników w tym zadaniu  to: make, makes,made ,do,doing)
str.59- Po przeczytaniu tekstu  „Famous heroes and heroines”  odpowiedzieć pisemnie na pytania z zadania nr.1
zad.3
ZADANIA W ĆWICZENIACH
str. 33
–zad.3,4,5
HAVE A NICE WEEK!

Język rosyjski

Temat: Przybory szkolne – słownictwo.

Przepisz do zeszytu nazwy przedmiotów i ich polskie odpowiedniki z ćw. 3/66, naucz się ich.

Temat: Odmiana czasownika „lubić, kochać”.

Przepisz do zeszytu i wyucz się odmianę czasownika „lubić”, str. 67( niebieska tabelka).

Biologia  

Temat: Higiena i choroby układu nerwowego

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 185 a następnie o wykonanie notatki:
Opisać objawy 2 dowolnych chorób układu nerwowego.
Ustnie: sposoby radzenia ze stresem.
Można poszerzyć swoje wiadomości :https://epodreczniki.pl/a/radzimy-sobie-ze-stresem/DtWR0roTI

Geografia 

Temat: Zmiany w polskim przemyśle.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 134 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie:
Wypisać sekcje przemysłu,
Wymień zmiany jakie zaszły w przemyśle w Polsce  po roku 1989r.
Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2,3/84.

Chemia   

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu : „Gazy i ich mieszaniny”.
Proszę o wykonanie testu do działu na str 160.

Matematyka

1. Zapis i odczytywanie wyrażeń algebraicznych.

2. Wartość wyrażeń algebraicznych.

Szczegółowy zakres zadań będzie omawiany podczas zajęć online na platformie Classroom.

Wychowanie fizyczne

Muzyka

Zapoznaj się z twórczością Krzysztofa Pendereckiego

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Penderecki-Krzysztof;3955700.html#prettyPhoto
https://www.youtube.com/watch?v=QPcbNBkR6LY
https://www.youtube.com/watch?v=i_a2pfwKjIY
https://www.youtube.com/watch?v=Gb2Wx_qkj4E
https://www.youtube.com/watch?v=z3jSugm-4VE
https://www.youtube.com/watch?v=kteBeDxdx_I

Plastyka

Proszę wykonać pracę plastyczną pt. „Symbole wielkanocne” – technika pracy dowolna
Osoby, które nie uczęszczają na lekcję religii katolickiej lub prawosławnej wykonują pracę plastyczną o tematyce wiosennej.

Religia prawosławna

Zakładam, iż czytanie „Modlitwy św. Efrema Syryjczyka” jest opanowane. Zatem w przyszłym tygodniu proszę się jej nauczyć na pamięć wraz z kolejnym artykułem Symbolu Wiary. Sugeruję regularną i sumienną pracę.
W związku z tym, iż rekolekcje nie dojdą do skutku przesyłam link do wykładu arcybiskupa Jerzego dotyczącego sakramentu spowiedzi i pokajanija:
https://m.youtube.com/watch?v=2vEW0pRQ64A&t=307s
W związku z sytuacją w kraju, która odbija się na frekwencji w naszych świątyniach, proszę i apeluję o poświęcenie kilku minut i wysłuchanie kazania IV niedzieli Wielkiego Postu wcześniej wspomnianego abp Jerzego. Niech te słowa przybliżą Wam postać św. Jana Klimaka i skłonią do refleksji:
https://m.youtube.com/watch?v=cxu1GoPh_rQ&feature=youtu.be

Doradctwo zawodowe

Zajrzyj tu

.



Język polski

1. Przeczytać lekturę K. Dickensa "Opowieść wigilijna"
2. Napisać rozprawkę: Czy współczesna młodzież może utożsamiać się z bohaterami szkolnych lektur? Zajmij stanowisko w tej sprawie. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej (co najmniej 200 słów)
3. Napisać wypracowanie: Przedstaw historię Świtezianki z jej perspektywy. Napisz fragment pamiętnika bohaterki, w którym zawrzesz opis jej przeżyć (co najmniej 200 słów)

23.03.2020 - 27.03.2020.

Temat 1: Co się wydarzyło pewnego wigilijnego wieczoru? ”Opowieść wigilijna” A.K. Dickensa.

1. Uzupełnić kartę pracy nr 96

2. Zapoznać się z nowymi pojęciami-podręcz. s.183

3. W zeszycie wykonać polecenie 11 s.183, polecenie 4 s. 180.

Temat 2: Na czym polegała wewnętrzna przemiana Ebenezera Scrooge’a?

1. Wykonać polecenie 10 - podr. s.181.

2. Napisz przyczyny przemiany bohatera po spotkaniu z duchami: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

3. Napisz jakie zmiany zaszły u głównego bohatera po spotkaniu z duchami.

Temat 3: Bracia, siostry i kuzyni, czyli o rodzinie wyrazów.

1. Przeczytać wiadomości z podręcznika s.298, wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń s.122-124.

Temat 4: O tym, co w życiu jest ważne - E. Fromm ”Mieć czy być”.

1.Wykonać polecenia:1,2,10,11,14 s.185

Temat 5: O radości dawania.

1. Wykonać zadania 1, 2, 3, 4,s.187

2. Zapoznać się z nowymi pojęciami s.187.

24.03.

Karty pracy 96

Historia

Przeczytać temat z podręcznika. Rządy parlamentarne s. 235

Z platformy epodreczniki.pl  - Gabriel Narutowicz. Ich prezydent

1. Obejrzeć film
2.Wykonać interaktywne ćwiczenia multimedialne

Przeczytać temat- Narodziny faszyzmu s.192

Z platformy epodreczniki.pl  - Niemcy pod rządami Hitlera. Jak powstaje wykluczenie?

1. Obejrzeć film

2. Wykonać interaktywne ćwiczenia

Biologia

Temat: Budowa i rola układu nerwowego

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 173 a następnie o wykonanie notatki: 1. Narysować komórkę nerwową z podpisaniem jej elementów 2. W tabelce porównać część współczulną i przywspółczulną autonomicznego układu nerwowego

Temat: Ośrodkowy układ nerwowy

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 177 a następnie o wykonanie notatki: 1. Skład mózgowia 2. Krótko scharaktryzować mózg móżdżek, pień mózgu, rdzeń kręgowy

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Obwodowy układ nerwowy.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 181 a następnie o przepisanie notatki : 1. Nerwy czaszkowe- 12 par, unerwiają wszystkie narządy głowy. Nerwy rdzeniowe- 31 par unerwiają wszystkie pozostałe narzady. 2. Narysować prosty łuk odruchowy ( bez człowieka)- str 182 , zaznaczyć neuron czuciowy, ruchowy, pośredniczący , receptor, efektor. 3. Wypisać po 2 przykłady odruchów wrodzonych i nabytych.

Chemia 

Temat: Dwutlenek węgla

Proszę o wykonanie notatki:

1. Właściwości CO2

2. Zastosowanie CO2  

Temat: Wodór- gaz o najmniejszej gęstości.

Proszę o wykonanie notatki:

1. Właściwości wodoru

2. Zastosowanie wodoru

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Zanieczyszczenie powietrza i jego ochrona.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 149 a następnie o wykonanie notatki: Wyjaśnić pojęcia: smog, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne opady.

Geografia

Temat: Warunki rozwoju rolnictwa.

Należy przeczytać temat na str. 124, jako notatkę: 1. Warunki rozwoju rolnictwa: a) przyrodnicze ( wymienić), b) pozaprzyrodnicze ( wymienić) Robimy ćwiczenia: 1, 3, 4/78

Temat: Produkcja roślinna.

Należy przeczytać temat na str. 128, jako notatkę: 1.Definicja użytki rolne, grunty orne 2. Gdzie i dlaczego tam, uprawia się w Polsce żyto i pszenicę. Robimy ćwiczenia: 1-5/80

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Produkcja zwierzęca.

Jako notatkę proszę o wykonanie w zeszycie zadań z podręcznika: 2,3/133. Zadania do wykonania z ćwiczeń to: 1,2,3/82

Fizyka

W zeszytach należy wykonać notatki z działu "Hydrostatyka i aerostatyka"

Temat 1: Siła nacisku na podłoże. - uzupełnić notatkę, (To najważniejsze - str. 92) ze szczególnym uwzględnieniem definicji oraz jednostek ciśnienia. Koniecznie dokonać przekształcenia wzoru.; zadania str. 93 - nr 2, nr 4.

Temat 2: Ciśnienie hydrostatyczne i ciśnienie atmosferyczne. - wykonać w zeszytach notatkę (definicje, wzory); przeanalizować doświadczenia; zadania str. 99-100 - nr 1, nr 3 i nr 4.

Przy rozwiązywaniu zadań neleży pamiętać o etapach rozwiązywania zadań tekstowych z fizyki.

23.03.2020r. - 08.04.2020r.

  1. Prawo Pascala

Proszę się zapoznać z materiałami zamieszczonymi na udostępnionym dysku Google oraz z tematem w podręczniku – str. 101 – 103. W zeszytach należy sporządzić notatkę do tematu, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania prawa Pascala w praktyce. (prasa hydrauliczna).

  1. Prawo Archimedesa

Proszę się zapoznać z materiałami zamieszczonymi na udostępnionym dysku Google oraz z tematem w podręczniku – str. 105 – 109.

Szczególną uwagę należy zwrócić na występowanie i cechy siły wyporu oraz na wzór, pozwalający na obliczanie jej wartości. (przekształcenia, występujące wielkości, jednostki). W zeszytach należy sporządzić notatkę do tematu, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania prawa Archimedesa w praktyce. W zeszytach rozwiązujemy zadania: 2 i 4 str. 109

We wszystkich tematach analizujemy bardzo dokładnie prezentowane doświadczenia. (można niektóre wykonywać)

Matematyka

Temat: Potęgi i pierwiastki - przygotowanie do sprawdzianu.

W formie kart pracy (na własnych kartkach) należy rozwiązać zadania z zestawów powtórzeniowych: Powtórzenie III - Zestaw 1 - str. 165-166 oraz Zestaw 2 - str. 166-167.

W ćwiczeniach należy rozwiązać zadania z tego działu.

23.03.2020r. - 10.04.2020r.

  1. Wyrażenia algebraiczne – wprowadzenie do zagadnienia.

Proszę się zapoznać z materiałami zamieszczonymi na udostępnionym dysku Google oraz z wprowadzeniem w podręczniku – str. 172 – 173. (Do zeszytów wpisujemy ramki Zapamiętaj!) Co to jest wyrażenie arytmetyczne, co to jest wyrażenie algebraiczne – różnice i umiejętność rozpoznawania.

  1. Wartość wyrażenia algebraicznego.

Proszę się zapoznać z materiałami zamieszczonymi na udostępnionym dysku Google oraz z wprowadzeniem w podręczniku – str. 174. (Do zeszytów wpisujemy ramki Zapamiętaj!) W zeszytach rozwiązujemy zadania ze str. 177 – 178 (wszystkie podpunkty)

  1. Równość wyrażeń algebraicznych. Wyrażenia algebraiczne w geometrii.

Proszę się zapoznać z materiałami zamieszczonymi na udostępnionym dysku Google oraz z wprowadzeniem w podręczniku  (z przykładami) – str. 175. W zeszytach rozwiązujemy zadania: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 str. 178 – 179

W formie karty pracy rozwiążecie zadania, które będą udostępnione na dysku.

Na tej stronie znajdziecie niezbędne zagadnienia: https://szaloneliczby.pl/wyrazenia-algebraiczne/

Jeśli ktoś uzna, że ma jeszcze dużo czasu, to pamiętamy o ćwiczeniach.

Język angielski

podręcznik: str.54 - zadanie 1,2,3,4 (po zapoznaniu się z wiadomościami teoretycznymi ze str. 60, lista imiesłowów nieregularnych w podręczniku na str. 130)

ćwiczenia: str.34-zadanie 1,2,3,,4,5,6

podręcznik; str.62-zadanie 1,2  (wyjaśnienie słownictwa znajdziesz na str.124)

ćwiczenia: str.38-zadanie 1,2,3

23.03.2020 - 27.03.2020

Kontynuacja pracy z czasem present perfect.

Najpierw przypomnijcie sobie wiadomości teoretyczne z podręcznika na str.60 (kiedy używamy czasu, z jakich elementów jest zbudowany, jak budujemy zdania przeczące, pytania i krótkie odpowiedzi)  

Uważnie przeanalizujcie wyjaśnienia pod nagłówkiem

How long……. ? with for and since.

Zadania zpodręcznika:
str.55: zad. 8,9,10,11,12,13

Zadanie 12 wymaga kontaktu z kolegą lub koleżanką, więc robicie je jeżeli macie takie możliwości.
Zadania z ćwiczeń: str.35 zad. 10,11,12
GOOD LUCK!

Język rosyjski

Bardzo proszę abyście zapoznali się z materiałem ze str. 59 - 60.

Zapiszcie temat: Co i kiedy robimy?

Zapoznajcie się z małą, niebieską tabelką  przy ćw. 6 ze str. 59, a następnie w zeszycie wykonajcie ćw. 7a.

Drugi temat: Za szkolnym progiem.             

Wykonajcie ćw. 1a, 1b, 1w, 2 ze str. 61. W ćw. 1b oceny wypisz od 1 do 6.

Ćwiczenia zadane do zeszytu będą sprawdzane.

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Jakich języków uczy się Maks?

Przeczytaj ćw. 3 str.62.  Zapoznaj się ze ściągawką z gramatyki na str. 96, jest tam odmiana rzeczownika „экскурсия”. Wzorując się na tym przykładzie odmień w zeszycie rzeczownik „история”. 

Temat: Plan lekcji Jury.Przeczytaj ćw. 6a str.63, a w zeszycie odpowiedz na pytanie: Jakie lekcje masz w piątek, wymień je kolejno. Ustnie wykonaj ćw. 7 str. 64.

Muzyka

 Proszę powtórzyć piosenkę „Witaj majowa Jutrzenko” oraz odwiedzić stronę http://www.muzykotekaszkolna.pl/

23.03.2020 -27.03.2020
Zapoznaj się ze stroną internetową www.spotify.com

Plastyka

Proszę wykonać pracę plastyczną dowolną techniką pt. „Wiosna widziana oczami dziecka”

23.03.2020 - 27.03.2020
Proszę dokończyć pracę plastyczną pt. „Wiosna widziana oczami dziecka”

Religia prawosławna

23.03.2020 - 27.03.2020
Modlitwa wielkopostna św. Efrema Syryjczyka czytać oraz kolejne artykuły Symbolu Wiary na pamięć!

W-F

ćwiczenia

Religia katolicka

23.03.2020 - 27.03.2020
Proszę wykonać ćwiczenie

Doradctwo zawodowe

23.03.2020 - 27.03.2020
Zachęcam do przejrzenia stron internetowych
strona1
strona2
strona3